2023-02-22 08:00Press release

Ett års drift av Sempers lager i Götene

Logent har sedan december 2021 opererat och driftat Sempers Centrallager i Götene. Efter en rekordsnabb och effektiv etableringsprocess och ett år in i driftsammarbetet märks tydliga kvalitets- och effektivitetsförbättringar för Sempers lagerhantering. Logent har under året drivit ett aktivt och kontinuerligt förbättringsarbete för att finslipa processerna och stabilisera den operativa verksamheten.

Under 2020 inleddes dialogen med Semper om att ta över lagerverksamheten och i samband med det etablerade Semper och Logent ett nytt centrallager om 23 000 m2. I samband med etableringen av det nya skräddarsydda centrallagret valdes närheten till tillverkningsanläggningen i Götene, varifrån ca 40% av inkommande flöden kommer. Både Semper och Logent har höga mål och ambitioner när det gäller hållbarhet samt socialt och etiskt ansvar. Det nya moderna lagret är miljöcertifierat enligt Green Building och närheten till tillverkningsanläggningen har väsentligen minskat Sempers miljöpåverkan från interntransporter.

På lagret hanteras lagring och daglig distribution av Sempers produkter men även en omfattande expopallsbyggnation för Sempers kunder inom dagligvaruhandeln. Idag drivs siten av sitechef Otto Andersson som ihop med sina 35 medarbetare driver verksamheten under dagtid fem dagar i veckan. Fokus sedan Go-live i december 2021 har varit att effektivisera processer för att uppnå så hög total effektivitet som möjligt på lagret. Logent har implementerat sitt Operational Excellence-program vilket medfört att man på ett visuellt och tydligt sätta kunnat identifiera förbättringspotentialer och vidta åtgärd för att implementera förändringar och realisera potentialen.

”Vi kan konstatera att Logent och Sempers logistikteam tillsammans med alla inblandade entreprenörer har designat, implementerat och startat upp driften på rekordtid med ett mycket positivt resultat. Nyckeln till detta har varit ett tight samarbete parterna emellan vilket möjliggjort att utmaningar som dyker upp i stora projekt som detta kunnat lösas direkt på plats när de uppstått. Vi på Logent är mycket glada för samarbete med Semper och den fina verksamhet som Logent bedriver i Götene” Säger Eric Sandgren, Vice President Business Development

”Genom att etablera Sempers helt egna distributionscenter har vi skapat full kontroll över vår logistikverksamhet och vi jobbar tillsammans med Logent som partner för att realisera ständiga förbättringar” säger Elin Nordstedt, Head of Logistics Semper Norden.

Om Semper

Sempers välkända varumärke borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningar finns i Götene och Falun. Semper har 240 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder.

Läs mer på: www.semper.se

Logent är en heltäckande och oberoende logistikpartner, med nordisk bas och med globala nätverk. Vi har ett brett serviceutbud och skapar värde till våra kunder genom garanterade kostnads- och kvalitetsförbättringar. Våra tjänster omfattar Lager- och Produktionslogistik, Transport Management, Tullhantering, Hamnverksamhet samt Bemanningstjänster. Detta gör att Logent från starten 2006 har vuxit till en omsättning på ca 2,2 mdr SEK, sysselsätter ca 3 000 personer och finns i Sverige, Danmark och Norge.