2019-05-17 10:28Press release

Lekang Group utser Logent till nordisk partner för Inbound Transport Management

null

Logent har sedan lång tid varit partner inom Transport Management till Filterteknik Sverige AB och har nu under 2018 och 2019 utvecklat detta samarbete till övriga nordiska bolag inom Lekang Group; Lekang Filter i Norge och Filterteknik A/S i Danmark. Logent tar i och med detta steg ett helhetsgrepp över Lekang Groups Inbound-logistik från leverantörer i Europa och övriga världen till Sverige, Norge och Danmark.

”Logent tar ansvar för design, upphandling, administration, kvalitetssäkring, fakturakontroll och kontinuerlig utveckling av Lekang Groups Inbound transporter till Sverige, Norge och Danmark. Logents lösning innebär en administrativ avlastning för de anställda och en ökad kontroll på transportkostnaderna i koncernen. Detta gör att samtliga bolag kan fokusera mer på sin kärnverksamhet”. säger Mikael Göthberg, Key Account Manager från Logent Transport Management.

”Vi har valt Logent för att de tar hand om helheten. Tidigare har vi haft mellan fem och tio olika transportörer att hålla reda på, Logent gör det enkelt för oss eftersom de tar hand om allt. Vi får även bra återkoppling genom bland annat sändningsstatistik och fakturakontroll, som är en trygghet. En stor fördel är att våra leverantörer kan boka frakt direkt i Logents system, vilket har effektiviserat vår jobbvardag. Vi kan istället ägna oss åt det som är viktigast för oss, filter och service till kunden.” säger Anders Järvell, chef över inköp och logistik, Filterteknik Sverige AB.

För mer information, kontakta:

Per-Arne Forsman, VD Filterteknik Sverige AB, e-mail: paf@filterteknik.se

Fredrik Strömberg, VD Logent Transport Management AB, e-mail: fredrik.stromberg@logent.se.

Om Lekang Group

Lekang Group är en filterleverantör med 50 års erfarenhet och består av Filterteknik Sverige AB, Lekang Filter Norge och Filterteknik Danmark A/S. De levererar filter av hög kvalitet samt utrustning för tillståndsövervakning och samarbetar med erkänt duktiga och kvalitetsmedvetna leverantörer som är marknadsledande med sina breda produktprogram och stor teknisk kompetens. Oavsett om det gäller hydraulik, bränsle, vatten, process eller ventilationsfiltrering hjälper de till att hitta rätt filterlösningar. Lekang Group jobbar utifrån visionen ”Vi förenklar våra kunders vardag genom kunskap, kvalitet och effektiva lösningar”.

Logent är en heltäckande och oberoende logistikpartner, med nordisk bas och med globala nätverk. Vi har ett brett serviceutbud och skapar värde till våra kunder genom garanterade kostnads- och kvalitetsförbättringar. Våra tjänster omfattar Logistiktjänster som lagerhantering, tull och Transport Management, Hamn och Kombiterminaler, Bemanningstjänster samt Konsulttjänster. Detta gör att Logent från starten 2006 har vuxit till en omsättning på ca 1.5 mdr SEK och sysselsätter ca 3 000 personer.