2021-02-02 09:41Press release

Logent utsedd till Sempers strategiska logistikpartner

Semper fortsätter att investera i Götene och storsatsar nu på att etablera ett helt nytt centrallager i Götene. Semper har valt Logent som långsiktig strategisk logistikpartner för design, etablering och drift av nya logistikcentret. Samarbetet har en initial kontraktslängd på fem år och logistikcentret möjliggör ökad flexibilitet och förbättrad service till alla kunder i Norden och Europa.

Under förra året genomförde Semper en översyn och en större upphandling av sina lager- och logistiktjänster. Arbetet resulterade i att Semper såg stora ekonomiska och miljömässiga fördelar med att etablera ett dedikerat centrallager, i nära anslutning till tillverkningsanläggningen i Götene, tillsammans med logistikpartnern Logent.

Semper har valt att ingå ett långsiktigt partnerskap med Logent som logistikpartner och leverantör av lagerdriften.
– Tillgången till den kompetens Logent besitter kommer hjälpa oss att på kort tid implementera den nya lösningen och därefter även utveckla vår logistik på såväl kort som lång sikt. I och med etableringen kommer vi att få ett modernt och flexibelt centrallager, vi kommer även att ha ett närmare samarbete och kommer att kunna ta snabba beslut för att utveckla logistiklösningen utifrån framtida behov. Med den nya strukturen minskar vi samtidigt våra koldioxidutsläpp genom effektivare transporter, säger Elin Nordstedt, Customer Service & Logistics Manager på Semper.

– Logent och Semper har ett nära samarbete för att designa den nya etableringen i Götene. Under etableringen av partnerskapet hjälper vi Semper med att skräddarsy en optimerad och framtidssäkrad skalbar lösning, inklusive design, lagerlayout, lagerflöden och processer utifrån Sempers driftsmönster och tillväxtprognos. Vi har redan från start haft ett väldigt positivt samarbete med Semper, Götene kommun och CH Square som kommer att bygga fastigheten, säger Eric Sandgren, Vice President Business Development Logent Group.

– Vi är väldigt glada över vårt nya partnerskap med Semper. Med de krav på hög leveransservice och flexibilitet som Semper har kommer vi från Logents sida att kunna bidra med vår erfarenhet och kompetens inom dedikerade skräddarsydda logistiklösningar, säger Mats Steen, VD på Logent.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Eric Sandgren, Vice President Business Development Logent Group, 0707-249317 eric.sandgren@logent.se

Johnny Skeppstedt, Projektledare etablering

johnny.skeppstedt@semper.se

Om Semper:

Sempers välkända varumärke borgar för samma höga kvalitet som det gjort sedan starten 1939. Idag är Semper ledande aktör i Norden inom barnmat, glutenfritt och modersmjölksersättning. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg och produktionsanläggningar finns i Götene och Falun. Semper har 240 medarbetare i Sverige, Finland, Norge och Danmark och omsätter cirka 1,5 miljarder SEK. Företaget ingår i den internationella livsmedelskoncernen Hero Group, som har drygt 4 000 medarbetare i 19 länder.
Läs mer på: www.semper.se

Logent är en heltäckande och oberoende logistikpartner, med nordisk bas och med globala nätverk. Vi har ett brett serviceutbud och skapar värde till våra kunder genom garanterade kostnads- och kvalitetsförbättringar. Våra tjänster omfattar Lager- och Produktionslogistik, Transport Management, Tullhantering och Hamnverksamhet samt Bemanningstjänster och Konsulttjänster. Detta gör att Logent från starten 2006 har vuxit till en omsättning på ca 1.5 mdr SEK, sysselsätter ca 3 000 personer och finns i Sverige och Norge. Läs mer på: www.logent.se