2020-01-13 07:23Press release

NA-KD bygger AutoStore-lager tillsammans med Logent och Element Logic

E-handlaren NA-KD meddelar att företaget har slutit avtal med Logent för att drifta sitt nya automatiserade Nordenlager i Landskrona. Lagret kommer att byggas kring en AutoStore-lösning som kommer att levereras av Element Logic. Med sitt nya lager kommer NA-KD att kunna fortsätta leverera på sin kraftiga omsättningstillväxt och förbättra sina ledtider till alla nordiska kunder.

NA-KD investerar i en AutoStore anläggning med initialt över 100 000 backar och 100 robotar. Anläggningen är initialt anpassad för att leverera över 1,000 orders per timme och är förberedd för att expandera flerfalt. Anläggningen kommer att bli en av de större AutoStore-anläggningarna i Europa. Driftstart är planerat till Q3 2020.

NA-KD har givit logistikpartnern Logent uppdraget att designa och drifta lagret. AutoStore-lösningen inklusive transportörs- och sorteringsautomation, kommer att levereras av Element Logic. Lagret kommer på sikt att innebära flera hundra arbetstillfällen.

Oscar von Konow, COO, NA-KD:

“Logent och Element Logic spelar i toppdivisionen inom logistik och lagerautomation och är idealiska partners för oss. Det här är ett av de mest spännande logistikprojekten i Norra Europa under 2020. Med det automatiserade lagret kommer vi att kunna fortsätta leverera på vår kraftiga omsättningstillväxt och förbättra våra ledtider till våra nordiska kunder.”

Mats Steen, VD Logent:

”Vi är väldigt stolta för förtroendet vi fått från NA-KD. NA-KD är en viktig strategisk partner med starkt erbjudande och stark tillväxt. Tillväxten i kombination med krav på korta ledtider och hög kvalitet ställer höga krav på logistiken där Logents erfarenhet och kompetens inom dedikerade skräddarsydda logistiklösningar väl kommer bidra.”

Thomas Karlsson, VD Element Logic:

“Vi är otroligt glada över partnerskapet och att få leverera en AutoStore-lösning till en av de mest framstående och innovativa aktörerna på den globala fashion-marknaden. Tillsammans med NA-KD och Logent kommer vi utan tvivel att leverera ett lager som tillmötesgår de mycket höga kraven på tillgänglighet, flexibilitet och skalbarhet.”

Kontaktuppgifter för ytterligare information:

Logent, Vice President Business Development, Eric Sandgren eric.sandgren@logent.se  +46 70 7249 317

NA-KD, COO, Oscar von Konow, oscar@na-kd.com +46 72 0132 358

Bilder:

About NA-KD.com

NA-KD.com launched in January 2016 and has established itself as one of the fastest growing fashion e-commerce brands. The website has monthly over 8 million visitors and the brand NA-KD is one of the fastest growing in social media with over 2 million global followers. NA-KD.com has delivered to customers in over 170 countries and ships every month to more than 100 countries. The majority of the sales comes from NA-KD.com and in-house brands such as “NA-KD Trend” and “NA-KD Boho”. The brand NA-KD is also represented by over 600 retailers across the globe.